![]() |
شـرشـفـنا مع شـريف وشرشف شـريف زي شـرشـفـنا
اختار جملة واقراها 5 مراات بسرعة شـرشـفـنا مع شـريف وشرشف شـريف زي شـرشـفـنا خشبت الحبـس حبـست خمـس خشـبات وخشـبه قمـيص نفيسه نشـف ذبحنا بقرتـنا وذبحوا بقـرة بارقبه طلعت مرقة بقرتـنا أحسن من مرقة بقـرة بارقبه خمـيس خمش خشم حبش وحبش خمش خشم خمـيس خـيـط حـرير على حـيـط خلـيل بطتكم بطت بطن بطتـنا وبطتـنا تقـدر تبط بطن بطتكم لان بطتكم بطت بطن بطتـنا شـفـتـك شـفـتـنـي ما شـفـتـك شـفـتـنــي حــوش خمـيـس خــوش حــوش دبـاب ما فـرملـنا به ودبـاب فرملـنا به عـطـوني غـداي وغـطـو غـداء عـطـيـه أكلت قفص بصل ومصيت قفص قصب طبخنا في مطبخكم طبختنا جدار دار طين دارنا اكبر من جدار دار طين جارنا قطو طارق نط وطق طير طارق شمس تمشي وشمس مشمسه قدر مرقة بقرتنا أثقل منقدر مرقة بقرتكم قعقاع فوق قعقاع جو جده زي جو جيزان فراش فراس مفروش خميس الخباز خبز خمس خبزات لقمه وجغمه صفحه سبعهصعبه خط تبوك طويل القصمان لبسوا قمصان وأكلوا قرصان طحين حنطه وطحين دخن جدع قام وجدع قعد يا زين شمس الشتاء ناديـــننادي ندى رسمنا بالمرسم برسيم ومسمار لوري بلا بوري كبش مكسي شحم شعبان شبعان مكرونه بالكريمه مركونه بالكرتون شـاب شيبشعر راسه بسيطه وماتبسطهاش وصعبه وماتصتصعبهاش لحم الحمام حلال ولحم الحمار حرام شـرطي أكل طرشي حب حبـحبـنا زي حب حبـحبـكم سعود شل سيارة شيماء شروف سرقت شرشف شمسه (اتحداكم تقولوا هذي مرررتين "بس" وبسرعه هههههه) (( من ايميلى )) |
رد: شـرشـفـنا مع شـريف وشرشف شـريف زي شـرشـفـنا
اانا اول وحده تدخل المسابقه وكررتها كلها لحد منقطع نفسي 0 ايدك على الجائزه يا عم احمد ههههههههه
تحيتي لك |
رد: شـرشـفـنا مع شـريف وشرشف شـريف زي شـرشـفـنا
يا عم حنا ناقصين دحنا لسى صاحين عايزنا كمان دايخين طيب خذ دي من عندي شريته مشروي بديناري وسقيت منه شويه جاري تحيتي |
رد: شـرشـفـنا مع شـريف وشرشف شـريف زي شـرشـفـنا
اقتباس:
شكرا لك الخيالة |
رد: شـرشـفـنا مع شـريف وشرشف شـريف زي شـرشـفـنا
اقتباس:
طيب ياعم ترجم الكلام الكويتى ده الاول وبعدين نشوف هنعرف نقوله ولا لأ ;c;:smash:;c; |
رد: شـرشـفـنا مع شـريف وشرشف شـريف زي شـرشـفـنا
[align=center]كلام الاستاذ حبى لزهرة
مفهوم وواضح بس انتم المصريين هيك بتعملوا دائماً بتحبوا تبينوا انه اللهجات الاخرى مش بسهوله تفهموها[/align] |
رد: شـرشـفـنا مع شـريف وشرشف شـريف زي شـرشـفـنا
اقتباس:
ثانيا انا شايف كلامك فيه شوية تحامل مش عارف سببه الامر الثالث وهو خاص بى لم يسبق لى الاختلاط مع جنسيات اخرى سوى السعودين بحكم ادائى للعمره وربما هناك كلمات تتفلت منى فى لغتهم كما اننى لاافهم كلام الصعايده ( وهم مرين )والذين يعشون فى جنوب البلاد فلهم مصتلاحاتهم وكلاماتهم فالامر لايتعلق بموضوع الجنسيات واختلافها ولكنه يتعلق بى وبفهمى للهجات الاخرى لك التحية |
رد: شـرشـفـنا مع شـريف وشرشف شـريف زي شـرشـفـنا
[align=center]لن اعكك مزاجيك
اصبحت لهجتي جد صارمة ببعض الاوقات ونعم طرحت موضوع بمكان اخر ويحتوي بعض كلامه على اللهجة العامية الليبيه من خلال الردود وجدت انه الكلام انفهم ونال استحسان من مر وكان أثر هذا الفهم ايجابي لنفسي وبقيت اقران بين من عرفتهم من المصريين وبين من قدمت لهم نعم مررت بسابق عهدي مع من عرفناهم سويا امر استصعاب اللهجة وبقي تأثيره على نفسي[/align] |
رد: شـرشـفـنا مع شـريف وشرشف شـريف زي شـرشـفـنا
ساكتفى بتعليقك ولن اكتب تعليق جديد وخصوصا على تلك العبارة (((اصبحت لهجتي جد صارمة ببعض الاوقات ))) ولا انسى ان اذكرك ان الرسول عليه الصلاة والسلام كان بسام المُحيّا ضحوك ( فى وقار ) رغم ماكان لديه من مشاغل الدعوة وهمومها .. ورغم انه كان اتقى خلق الله لله |
رد: شـرشـفـنا مع شـريف وشرشف شـريف زي شـرشـفـنا
شريته مشروي بديناري وسقيت منه شويه جاري شريته أي أصبحت الحاجة بتاعتي يعني مبيوعة لي خلاص مشروي بديناري يعني مدفوعة قيمته من فلوسي (ديناري) وسقيت منه شويه جاري دي مترجمة حالها يعني مفهومه كده تمام يا ابو مصطفى ودي كانت من تأليفي الخاص تحيتي لك |
رد: شـرشـفـنا مع شـريف وشرشف شـريف زي شـرشـفـنا
ههههههههههههههه
من تاليفك ياابو نواس ههههههههههههههههه ماشى ياابو نواف لك خالص التحية |
رد: شـرشـفـنا مع شـريف وشرشف شـريف زي شـرشـفـنا
[align=center]هههههههههههههههه
صباحك ورد عمو احمد [/align] |
رد: شـرشـفـنا مع شـريف وشرشف شـريف زي شـرشـفـنا
[align=center]صباحك هنا ان شاء الله [/align]
|
رد: شـرشـفـنا مع شـريف وشرشف شـريف زي شـرشـفـنا
[align=center]عموووووو أحمد واحششششني أوي
قول دي بقي ياعمو أرنبنا في منور أنور وأرنب أنور في منورنا وصباح حضرتك قشده (تنطق قشده وليس أشطه)[/align] |
رد: شـرشـفـنا مع شـريف وشرشف شـريف زي شـرشـفـنا
شربتنا ما حب شربتهم وشربتهم يحب شربتنا وتخاصموا الاثنين في قرشتنا يله يا اخي احمد وكما من تأليفي الخاص تحيتي لك |
| الساعة الآن 09:56 AM |
Powered by vBulletin® Version 3.8.12 by vBS
Copyright ©2000 - 2026, vBulletin Solutions Inc.