منتديات زهرة الشرق

منتديات زهرة الشرق (http://www.zahrah.com/vb/index.php)
-   الترفيه والرياضة والفروسية (http://www.zahrah.com/vb/forumdisplay.php?f=34)
-   -   قصص طريفه اتمنى تعجبكم (http://www.zahrah.com/vb/showthread.php?t=18268)

هيفاء 01-12-04 01:32 PM

قصص طريفه اتمنى تعجبكم
 
قصص طريفه بعضها على لسان اصحابها اتمنى ان تنال اعجابكم

الربع جنيه

مرة واحد كان معاه ربع جنيه ففكر يعمل بيه إيه يشرب عصير قصب و لا يركب الأتوبيس فقال : أنا لو ركبت الأتوبيس هيبقي في حل من إثنين يإما هأيقف أو هيقعد لو وقفت مش هيبقي في أي مشكلة لكن لو قعد هيبقي في حل من إثنين يإما هيقعد بجانب راجل أو بجانب ست أنا لوقعدت بجانب راجل مفيش مشكلة لكن لو قعدت بجانب ست هيبقي فيحل من إثنين لإما هنعجب ببعض يإما مش هنعجب ببعض لو مأعجبناش ببعض مفيش مشكلة لكن لو أعجبنا ببعض هيبقي في حل من إثنين يإما هنتجوز يأما مش هنتجوز لو مإتجوزنا مفيش مشكلة لكن لو إتجوزنا هيبقي في حل من إثنين يإما هنخلف يأما مش هنخلفلو مخلفناش مفيش مشكلة لكن لو خلفنا هيبقي في حل من إثنين يإما هنخلف ولد أو بنت لو خلفنا بنت مفيش مشكلة لكن لو خلفنا ولد هيبقي في حل من إثنين يإما هيستقيم أو هينحرف لو إستقام مفيش مشكلة لكن لو إنحرف هيبقي في حل من إثنين يإما يدمن أو مش هيدمن لو مأدمنش مفيش مشكلة لكن لو أدمن هيبقي في حل من إثنين يإما هيبقي معاه فلوس أو معهوش لو كان معاه فلوس مفيش مشكلة لكن لو كان عايز فلوس هيبقي في حل من إثنين يإما هيسرقني أو هيقتلني لو سرقني مفيش مشكلة لكن لو قتلني .... يقتلني ؟؟!!!!!!!!! لا ياعم أنا أشرب عصير قصب أحسن


النظاره

انا اخصائى بصريات وفى مرة كنت بسلم لعميل نضارة فواقف هو ووالدته وبديله النضارة وبقلو ها اية الاخبار ..؟ فقالى بصراحة حاسسها مش مظبوطة وادهالى وفجأة لاقيت والدته بتاخد منى النضارة وبتلبسها وبتقولى اة صحيح دى مش مظبوطة انا مش شايفة .. اتلخبط وسالتهم هى النضارة بتاعة مين فرد الولد وقالى بتاعتى فسالت الام طيب وحضرتك هتشوفى ازاى وهى مش بتاعت حضرتك ردت عليا وقالتلى مش انا مامته ...؟ ماذا تفعل لو كنت مكانى ...


ايه اسامي اصابعك

بجد والله يا جماعة دى قصة حقيقية حصلت معايا مرة كنت بكلم واحدة صاحبتى وبقولها انتى طبعا تعرفى اسامى الاصابعقالتلى اسامى الاصابع؟؟؟؟؟؟ قولتلها ايوة (الابهام والسبابة والوسطى والخنصر والبنصر)و قولتلها تعرفي طبعا اسامى صوابعك مش كدة؟؟ قالتلى لا اصل انا لسه ماسمتهمش وطبعا ماقدرتش امسك نفسى من الضحك وقولتلها دول اسامى صوابعنا كلنا مش انا بس اللى مسمياهم

الرجل النباح

قال أبو الحسن: كان عندنا بالمدينة رجلٌ قد كثر عليه الدّين حتى توارى من غرمائه، ولزم منزله، فأتاه غريمٌ عليه شيء يسير، فتلطف حتى وصل إليه فقال له: ما تجعلُ لي إن أنا دللتك على حيلة تصيرُ بها إلى الظهور والسلامة من غُرمائك؟ قال: أقضيك حقّك، وأزيدُك مما عندي مما تقر به عيني. فتوثَّق منه بالأيمان، فقال له: غداً قبل الصلاة مُر خادمك يكنس بابك وفناءك، ويرش ويبسط على دكانك حصراً، ويضع لك متكأ، ثم اجلس، وكلُّ من يمر عليك ويسلم تنبح له في وجهه، ولا تزيدنَّ على النَّباح أحداً كائناً من كان، ولو كلمك أحد من أهلك أو خدمك أو من غيرهم أو غيره، حتى تصير إلى الوالي، فإذا كلمك فانبح له وإياك أن تزيده أو غيره على النُّباح، فإنَّ الوالي إذا أيقن أن ذلك منك جدّ لم يشكّ أنه قد عرض لك عارض من مس فيخلي عنك ففعل، فمرَّ به بعضُ جيرانه فسلم عليه فنبح في وجهه، ثم مر آخر ففعل مثل ذلك حتى تسامع غُرماؤه، فأتاه بعضهم فسلم عليه فلم يزده على النباح، ثم آخر وآخر فتعلقُوا به فرفعوه إلى الوالي فسأله الوالي فلم يزده على النُّباح، فرفعه معهم إلى القاضي فلم يزده على ذلك فأمر بحبسه أياماً، وجعل عليه العيون، فملك نفسه وجعل لا ينطق بحرف سوى النُّباح فلما رأى القاضي ذلك أمر بإخراجه، ووضع العيون في منزله، وجعل لا ينطق بحرف إلا النباح، فلما تقرَّر ذلك عند القاضي أمر غرماءه بالكف عنه، وقال: هذا رجل لمم فمكث ما شاء الله تعالى ثم إن غريمه الذي علمه الحيلة أتاه متقاضياً لعدته، فلما كلمه جعل لا يزيد على النباح! فقال له: ويلك يا فلان! وعليّ أيضًا! وأنا علمتك هذه الحيلة! فجعل لا يزيده على النباح، فلما يئس منه انصرف غير آمل فيما يطالبه به

براءة الطفوله

مره وانا في الحضانه الابله ادتني واجب كتبته ورحت تاني يوم ورجعت معيطة وقلت مش هاكتب الواجب تاني .ماما سألتني ليه؟قلتلها اصل الابله شخبطت عليه في الاخر، طلعت بتصححه وانا مش فاهمه


منقول

حبىالزهرة 02-12-04 12:48 AM

الاخت هيفاء

ماشاءالله حقيقة انها قصص طريفه كل الشكر على طرحها

الأتوبيس هيبقي في حل من إثنين يإما هأيقف أو هيقعد لا

ياعم أنا أشرب عصير قصب أحسن 0 لك خالص تحيتى

هيفاء 02-12-04 01:05 AM

اخي
سعيده انها اعجبتك
مرورك كان مصدر سعاده لي
تحيه لك

حورية البحر 04-12-04 02:37 PM

[ALIGN=CENTER]:Dهههههههههههههههههههه


قصص تموت من الضحك

خاصة الاولى كأنها مسرحية

يسلمو هيفاء :chip:[/ALIGN]

حــــر 04-12-04 03:16 PM

لووووووووووووول على طوووووووول


بجد والله يا جماعة دى قصة حقيقية حصلت معايا مرة كنت بكلم واحدة صاحبتى وبقولها انتى طبعا تعرفى اسامى الاصابعقالتلى اسامى الاصابع؟؟؟؟؟؟ قولتلها ايوة (الابهام والسبابة والوسطى والخنصر والبنصر)و قولتلها تعرفي طبعا اسامى صوابعك مش كدة؟؟ قالتلى لا اصل انا لسه ماسمتهمش وطبعا ماقدرتش امسك نفسى من الضحك وقولتلها دول اسامى صوابعنا كلنا مش انا بس اللى مسمياهم

معاكي انتي ياهيفاء صارت القصه ؟؟ :a: :a:


يسلمووا ايديكي اختي .. واسعدك الله مثل مارسمتي البسمه على وجوهنا..


مودتي

هيفاء 14-12-04 08:58 AM

اخي الحر
اشكر مرورك الكريم
سعيده انها ادخلت السرور لنفسك
تحيه لك

أشجان 04-01-05 12:24 AM

براءة الطفوله

مره وانا في الحضانه الابله ادتني واجب كتبته ورحت تاني يوم ورجعت معيطة وقلت مش هاكتب الواجب تاني .ماما سألتني ليه؟قلتلها اصل الابله شخبطت عليه في الاخر، طلعت بتصححه وانا مش فاهمه

تسلمي يا هيفاء

ولك تحيتي

عيون الليل 09-01-05 05:26 PM

تحفهههههه
 
مواضيعك مره تحفه وانت اتحف منها

وموضوع اليوم مره يجنننننننننننننننننننننننن
.:D

وكمان اول وحده كانت تموت من الضحك.

:dance: gooooo


مع تحياتي

هيفاء 14-01-05 10:06 PM

الغاليات
اشجان
عيون الليل
سعيده انها اعجبتكم
تحيه لكم
محبتي

احلام ضائعة 23-01-05 07:21 PM

هيفاء

شكرا لك أختي

حقا طريفة جدا

هيفاء 24-01-05 09:08 PM

سعيده انها اعجبتك
تحيه لك
محبتي

هيام1 15-02-09 02:34 PM

رد: قصص طريفه اتمنى تعجبكم
 
[align=center]النظاره

انا اخصائى بصريات وفى مرة كنت بسلم لعميل نضارة فواقف هو ووالدته وبديله النضارة وبقلو ها اية الاخبار ..؟ فقالى بصراحة حاسسها مش مظبوطة وادهالى وفجأة لاقيت والدته بتاخد منى النضارة وبتلبسها وبتقولى اة صحيح دى مش مظبوطة انا مش شايفة .. اتلخبط وسالتهم هى النضارة بتاعة مين فرد الولد وقالى بتاعتى فسالت الام طيب وحضرتك هتشوفى ازاى وهى مش بتاعت حضرتك ردت عليا وقالتلى مش انا مامته ...؟ ماذا تفعل لو كنت مكانى ...

لاحول ولاقوة إلا بالله
عجيب والله حتى هنا الأمومة تلعب بدورها؟
سلمتي هيفاء موضوع اعجبنى
.
[/align]

محمد عطيه 15-02-09 04:33 PM

رد: قصص طريفه اتمنى تعجبكم
 
[align=center]مرة واحد كان معاه ربع جنيه ففكر يعمل بيه إيه يشرب عصير قصب و لا يركب الأتوبيس

ده وانا زوغير الاسعار دي
دلوقتي الباص مكيف الهواء التيكت باتنين جنيه
وعصير القصب بجنيه ونص
وأحب اسمع في نهايه البرنامج أغنيه(ماذا اقول) لنجاه


[/align]


الساعة الآن 10:20 PM

Powered by vBulletin® Version 3.8.12 by vBS
Copyright ©2000 - 2026, vBulletin Solutions Inc.